Aston Martin opět ve světě super automobilů ukázal své absolutní postavení. Seznamte se - Aston Martin Victor!
Aston Martin znovu dokázal, kdo ve světě stojí na pomyslném vrcholu Olympu na poli výkonu, elegance, luxusu a pevnému vztahu k tradici. Světu v pátek 4.září představil svůj nový projekt s názvem Victor. Slavme, pokud má takto vypadat budoucnost této značky!
Snad pro jinou značku na světě není tak symbolické vyrábět nesmírně nákladná, luxusní, rychlá, nádherná a technicky fascinující auta jako právě pro Aston Martin. Pojďme se tedy podívat na chvíli do historie, kdy modely DB4, DB5 a DB6 odstartovaly výrobu pro Aston Martin typických grand tourerů. Úchvatný design i konstrukční řešení karoserie z italské Carrozzeria Touring, famózní motory, které zkonstruoval Tadek Marek a také ty nejvyšší cenovky. Už tehdy byl Aston Martin symbolem hodnot, které akceptovaly jen ty nejvyšší společenské vrstvy.
Aston Martin DB5, foto: classicdriver.com
Aston Martin V8 Vantage, foto: classicdriver.com
Dřevo, ta nejlepší kůže, luxus zřejmý na pohled i dotek, skvělé jízdní vlastnosti a v neposlední řadě naprostá unikátnost snad ve všech ohledech. Co tím mám na mysli? Každý vůz Aston Martin, který vyjel z továrny v Newport Pagnell od jejího založení v roce 1913 do roku 2000 je jiný a zcela specifický! Proč? Ruční zakázková výroba, to je odpověď. Opravdu se dá s nadsázkou říct, že každý vůz se od ostatních odlišoval závisle na přání svého prvního majitele. V obecné rovině pak definovala odlišnost 100% ruční výroba, takže žádné stroje, které by chrlily kus za kusem identické výrobky. Důkaz? Stačí se podívat na nabídku klasických Aston Martinů, které jsou aktuálně na trhu. Některé mají prodloužený rozvor, jiné větší objem válců nebo mají jiné prvky v exteriéru, nárazníky, spoilery, bodykity, mohl bych pokračovat dál a dál…
A nejen to! Pokud je pro nějakou značku tradiční přicházet v těžkých dobách s nesmírně nákladnými projekty, které se následně stávají zásadními milníky nejen v oblasti automobilů, ale techniky obecně, tak je nutné zmínit opět jedno jediné jméno – Aston Martin. Tentokrát máme na mysli model Lagonda, který je v podstatě tou nejluxusnější vesmírnou lodí, způsobilou provozu na pozemních komunikacích, která navíc přišla na trh v době ropné krize!
Aston Martin Lagonda, foto: classicdriver.com
Aston Martin Lagonda, foto: classicdriver.com
Z toho, co je zde napsáno, vyplývají další a velmi podstatné skutečnosti, která vysvětlují onu výjimečnost a hodnotu. Pakliže chcete vyrábět vozy, které buď definují, často však předbíhají svou dobu, musí tomu odpovídat i jejich cenovka. Do doby konce 100% ruční výroby v roce 2000 tak převyšovaly náklady na výrobu každého vozu jeho tržní cenu! Výroba těchto soch byla od začátku nerentabilní, v časech života Davida Browna dokonce dotována z jeho dalších dvou továren. I navzdory tomu se automobilka do konce 80. let nikdy nesnížila k propojení s koncernem. Poté do ní sice majetkově vstoupil Ford, ale ještě nějakou dobu jí ponechal myšlenkovou svébytnost. Z ruční práce pak zcela logicky vyplývají jisté konkrétní konstrukční nedostatky, které vedou při opomíjení jejich existence a následným nápravám k nenávratnému postupnému zániku těchto skvostů. Nejenže je klasických Astonů omezené množství, jejich počet se právě tímto vlivem neustále snižuje.
Toto všechno jsou skutečnosti, které odrážejí myšlenky a filozifii těch, kdo tyto skvosty ručně vyrábějí a určují pak velmi specifickou cílovou skupinu lidí, která si je kupuje. A Aston Martin je ctí po celou dobu své existence. Proto mi přijde velmi povrchní mluvit o této značce jako o jisté alternativě k vozům z Maranella, Sant Agaty či spojovat její význam pouze s Jamesem Bondem. Z mého pohledu tedy neexistuje pro tuto značku v daném odvětví konkurence.
Proč toto historické okénko? Abychom dokázali docenit hodnoty nového projektu Victor, je třeba všechny znát tyto souvislosti. Kdo nezná minulost, ztrácí kontext současnosti.
Aston Martin Victor, foto: classicdriver.com
Aston Martin Victor, foto: classicdriver.com
Aston Martin Victor, foto: classicdriver.com
Tato značka tedy od svého založení vyráběla unikátní a nesmírně vzácné funkční sochy, které buď předčily svou dobu nebo prolamovaly různé rekordy, nezávisle na tom, v jakém cyklu se zrovna nacházela ekonomika, zda v konjunktuře či recesi. Jsem velmi potěšen, že se jí, konkrétně tedy její zakázkové divizi Q, podařilo na tuto tradici navázat právě s modelem Victor, ve kterém se protínají všechny tyto historické vlivy, a opět ukázala světu, že nezapomíná na původní hodnoty a dokáže přinést něco nového, co se zapíše do dějin automobilového světa. Byť jde jen o projekt jednoho kusu, chce jím Aston snad naznačit, jakým směrem se bude do budoucna ubírat? Odpověď nechám nyní na vás.
Aston Martin Victor, foto: classicdriver.com
Aston Martin Victor, foto: classicdriver.com
Aston Martin Victor, foto: classicdriver.com
Proč ale Victor a co je na něm tak výjimečného? Jméno odkazuje na Victora Gauntletta, výkonného předsedu automobilky Aston Martin, který zastával tento post od roku 1981 do 1991. Gauntlett se zasloužil o přežití a existenci značky vůbec, ale mimo jiné dokázal Aston propojit s kultovní značkou Tickford, která se starala o úpravy vozů, zajistil opětovné spojení značky se jménem James Bond a postaral se také o obchodní úspěchy modelu Lagonda v oblasti Perského zálivu, jakožto tehdy nejrychlejšího čtyřdveřového sedanu na planetě. Díky jeho koupi podílu v italském studiu Zagato pak také vznikla legenda V8 Zagato. To bychom tedy měli význam jména…
Aston Martin One 77, foto: classicdriver.com
Aston Martin Vulcan, foto: classicdriver.com
Aston Martin Valkyrie, foto: classicdriver.com
Technicky Victor vychází z části z modelu One 77. Sdílí s ním karbonové monokokové šasi, narozdíl od něj nemá hliníkovou, ale opět karbonovou karoserii. Z One 77 pochází také motor – atmosféricky plněný V12 s objemem válců 7,3 litru. To by ale nebyl Aston, aby jen vzal motor ze svého předchozího modelu a usadil ho do nového projektu. Ještě předtím než se tak stalo, prošel motor úpravou v Cosworth! Neznalí nechť vzdělání si doplní sami… Výsledek? Zvýšení výkonu a točivého momentu z hodnot 750 koní a 750Nm na šílených 836 koní a 821Nm!!! Kam je tato síla přenášena? No přece tradičně na zadní nápravu. Jak? No přece skrze klasický 6 stupňový manuál od Graziana s nádhernou kulisou… Co to ve výsledku znamená? Že se díváte na zatím dosud nejvýkonnější Aston Martin s manuálním řazením, jaký se kdy vyrobil!
Aston Martin Victor, foto: classicdriver.com
Aston Martin Victor, foto: classicdriver.com
Když už jsme byli u podvozku, hodí se říct, že tlumiče a pružiny pocházejí z modelu Vulcan, což je úchvatný okruhový speciál a na jeho vývoji se podíleli i lidé z programu Valkyrie. Zejména zajímavě je vyřešeno uložení tlumičů vzadu. Z modelu Valkyrie pak pochází některé ovládací prvky v interiéru, například upravený volant a v exteriéru pak zadní světla. Obecně se dá říct, že Victror vznikl spojením toho nejlepšího z překrásného cestovního grand toureru One 77, okruhového speciálu Vulcan a závodního hyperauta Valkyrie, následně prodělal steroidovou kůru, ale ve finále byl zabalen do Pentland Green kabátu překrásného, elegantního GTčka, které umí na první pohled dát najevo svou ohromnou sílu, stejně jako odhalit nefalšovaný odkaz na tradiční prvky a křivky Astonů z 80. let (kola, křídlo atd.). V jeho interiéru pak hledejte pouze tu nejlepší kůži, broušený hliník i titan, přiznaný karbon a na stropnici kašmír! Naprosto mě pak dojímá ochrana spoileru na předním nárazníku ze vzácného dřeva!
Aston Martin Victor, foto: classicdriver.com
Aston Martin Victor, foto: classicdriver.com
Aston Martin Victor, foto: classicdriver.com
Toto je Aston jak ho známe a jak má být! Představení Victoru tento pátek v Hampton Court Palace ve Velké Británii mi opět rozbušilo srdce. Jsem potěšen, dojat a vzrušen! Jedním z mnoha důvodů, proč si tohoto projektu vážím je zásadní fakt, že zatímco Ferrari je dnes navrhováno člověkem, který stojí za vzhledem palubní desky Seatu Alhambra a Volkswagenu Up, nikoliv renomovanými designovými studii, jejich celá produkce je cítit čím dál tím větším zápachem konzumu. Naopak v Lamborghini poslední dobou dávají inženýři najevo svou zálibu v nadměrné konzumaci všech možných i nemožných drog a následně obsesí filmem Transformers, jenž z v těchto stavech zřejmě sledují a čerpají z něj inspiraci, tak Aston Martin opět napředuje v technologii, rozmazluje zrak i dotek těmi nejluxusnějšími materiály, designem a u tohoto všeho ještě hrdě a řádně odkazuje na svou historii! Victor nelze nemilovat!