Jakuza nebo kamikaze? Máme pro vás tucet asijských filmů do doby koronavirové
Na co koukat v karanténě? Honza Charvát pro vás vybral tucet svých oblíbených a mnohým možná nepříliš známých korejských a japonských filmů.
Tutový vrah / Certain Killer / Aru koroshiya (1967)
Bývalý pilot kamikaze se stane restauratérem a odtud, jak už to tak bývá, je jen krůček od toho stát se nájemným vrahem pro Jakuzu. Kazuo Mori a jeho depresivní backdropy, pochmurné interiéry, potlačené barvy – to všechno dopředu tlačí osobnost hlavního antihrdiny v podání tehdejší herecké hvězdy Raizo Ičikavi. Naprosto nedoceněná perla pozdních 60. let.
Muž, který ukradl slunce / The Man Who Stole The Sun / Taiyô wo nusunda otoko (1979)
Učitel, který sestrojí atomovku a vydírá s ní vládu. Scénář původně napsaný Leonardem Schraderem (Taxi Driver), název evokující zemi vycházejícího slunce i sílu atomové zbraně. Sedmdesátkový film Kazuhiko Hasegawy na pozadí závodu ve zbrojení, natočený s jistou dávkou šílenství na hranici geniality. Nebo spíš s jistou dávkou geniality na hranici šílenství.
Odcházení / Departures / Okuribito (2008)
Hudebník přijde o práci v symfonickém orchestru a začne dělat v pohřebnictví. Tragikomická, tklivá věc o radosti ze života a neodbytnosti smrti. Jórijo Takita vás donutí zamyslet se nad tím, jak podivně a „průmyslově“ se se smrtí blízkých vypořádáváme u nás a Japoncům budete svým způsobem závidět.
Nikdo neví / Nobody Knows / Dare mo shiranai (2004)
Dvanáctiletý Akira se v malém bytě stará o své čtyři mladší sourozence, protože jejich matka zmizela za jakýmsi milencem. Hirokazu Kore-eda film točil několik let téměř přesně podle skutečného příběhu. Všechny děti byly neherci a filmový Akira dostal za svoji roli v Cannes cenu za nejlepšího herce. Koncentrace odvahy, zvědavosti, lásky, dojemnosti a smutku. Žádnou Svěrákovinu ale nečekejte.
Bledý květ / Pale Flower / Kawaita hana (1964)
Briliantní neo-noir jakuza film od Masahira Šinody. Galerijní ukázka japonské nové vlny 60. let, která je stejně inovativní jako její české, evropské či americké protějšky. Famózní černobílá kamera téhle meditativní avantgardy vám zajistí hodinu a půl diváckého potěšení.
Vzpomínky na vraždu / Memories of Murder / Salinui chueok (2003)
Jestli přemýšlíte, kde se vzal oskarový Parazit, tak já jako jeden z přelomových filmů novodobého korejského bijáku beru tuhle honbu za sériovým vrahem od Bong Joon Ho. Frustrující pátrání venkovských detektivů po sexuálním deviantovi si mistrovským způsobem zahrává s definicí viny, fungování práva a spravedlnosti.
Nový svět / The New World / Sinsegye (2013)
Další film od Hoon-jung Parka – tajný agent nasazený v mafii začíná mít potíže s tím, na které straně vlastně stojí. Není to takový masterpiece jako I Saw the Devil, ale jde o kvalitní krimošku bez přehnaných ambicí, která je přesně tím, čím chce být – dobrou zábavou.
Bitvy bez cti a lidskosti / Battles Without Honor and Humanity / Jingi naki tatakai (1973)
Jakuzácký film zasazený do divoké doby poválečného Japonska od Kindži Fukasaku založený na skutečném příběhu. Každý za sebe, jak název naznačuje. Násilí, přátelství, krev, čest a zrada.
Drsný polda / Violent Cop / Sono otoko, kyôbô ni tsuk (1989)
Jméno Takeši Kitana není snad potřeba moc představovat, tohle byl jeho režisérský debut. Takový japonský Dirty Harry – polda, který se „trochu“ utrhne ze řetězu, potom co kvůli drogám spáchá sebevraždu jeho kolega a jeho sestru unesou gangsteři.
Těžký den / Hard Day / Kkeut-kka-ji-gan-da (2014)
Seong-hun Kim a jeho příběh o zkorumpovaném detektivovi, který se stane obětí vydírání. Neotřelá kriminálka made in South Korea, jak má být.
Pohřebiště cti / Graveyard of Honor / Shin Jingi no Hakaba (2002)
Takaši Miike a jeho remake stejnojmenného filmu Kindži Fukasaku o skutečné postavě Rikio Išikawi, bývalého myče nádobí, který zachrání šéfa Jakuzy a začne stoupat na novém profesním „žebříčku“. Má ale jeden problém – naprosto žádné zábrany. Zajímavá netypická kamera a samozřejmě trochu té krve.
Zloději / Shoplifters / Manbiki Kazoku (2018)
A něco na “odlehčení”. Drama o rodince zlodějů, která „adoptuje“ dítě z ulice. V něčem povznášející a zároveň hrozně smutné.










