zdroj: www.classicdriver.com

Je tohle poslední krásné a elegantní Ferrari s uměleckým rodokmenem?

Krása je v zásadě velmi subjektivní. To, co se jinému líbí, nechává druhého chladným. Pokud ale ve věci posuzování krásy zohledníme pojmy jako historie, tradice, původ, jméno, umění, hodnota, dá se o ní vést objektivní debata. Tato debata tedy směřuje k poslednímu opravdu krásnému a elegantnímu Ferrari – Berlinetta Lusso Touring Superleggera.

24. listopad 2019 23:54:38

Značka Ferrari je od nepaměti spojena s dechberoucím designem svých vozů, který vždy předbíhal svou dobu, zároveň byl natolik elegantní, že způsobil nemožnost zestárnout či vyjít z módy. Proč tomu tak bylo? Ve Ferrari totiž uměli vyrobit motory a další mechanické části, tedy srdce a orgány funkčních soch. V Maranellu do nich vtiskli italskou duši, do žil jim vlili italský temperament, jízda s nimi pak připomínala krocení stáda vzpurných italských hřebců…

A protože socha je umělecké dílo, nechali vědu tvarů, proporcí a otázku vzhledu jiným umělcům. Docházelo tedy k souznění konstruktérského a uměleckého absolutna, pod kterým vždy zůstal podpis jednoho ze světoznámých designových studií: Scaglietti, Bertone a v největší míře Pininfarina. Úplně stejně jako se na obrazy podepisují jejich autoři: Picasso, van Gogh atd. Takto mají funkční sochy vznikat!

Vzpomeňme tedy některé z těchto úchvatných tvarů:


Ferrari 250 GT Lusso, zdroj: www.rmsothebys.com


Ferrari 275 GTB, zdroj: www.classicdriver.com


Ferrari 400, zdroj: www.bv-auctions.com


Ferrari Testarossa, zdroj: www.classicdriver.com


Ferrari 575M, zdroj: www.classicdriver.com

Jak vypadá modelová řada Ferrari dnes? Které studio je podepsáno pod jejím současným designem? Ví to někdo?


Ferrari Portofino, zdroj: www.classicdriver.com


Ferrari F8 Tributo, zdroj: www.carstuff.com.tw


Ferrari SF90 Stradale, zdroj: www.autoweb.cz

Nemohu si pomoct, ale ať hledám, jak hledám, na bocích karoserie nemohu onen legendární podpis designéra nalézt… Byl tedy pouhý obdivovatel či přímo majitel takového vozu okraden? Bohužel ne…


zdroj: www.news.yahoo.com

Řekněme, že od roku 2012 panuje v Maranellu v oblasti designu jiný názor. Po několika kolaboracích mezi domácím studiem Ferrari a Pininfarinou je již pod všemi současnými a teprve očekávanými modely podepsán Flavio Manzoni a studio Centro Stile Ferrari, což je podle jejich slov místo, kde jsou dnes navrhována snová auta zítřka. Já tomu říkám cesta designéra od Seatu, VW a Lancie až k Ferrari… Vzpomeňme také památnou větu tehdejšího šéfa Ferrari Lucy di Montezelmola, kterou prohlásil při představení La Ferrari v roce 2013: „Není zde nic od Pininfariny!“

A já se nyní ptám, je toto dobře?! Na toto máme být hrdí?! Budeme k těm současným vozům i za 10, 20, 30 let vzhlížet jako k majákům vkusu, nebo zmizí v propadlišti dějin?! Odpověď nechám na Vás…

Já jsem automobilový nadšenec, fanatik, milovník krásy a osobně necítím v tomto případě rovnováhu Síly. Spíše se mi zdá, že začíná převládat Temná strana, koncernovitost a tendence pouze vystihnout velmi rychle se měnící trend a vydělat na něm co nejvíce peněz. Současní šéfové automobilek jsou tedy v podobné situaci jako pan Bohumil Stejskal v kanceláři pana doktora Širokého při řešení otázky cihelny z filmu Dědictví aneb Kurvahošigutntág: „Pane Stejskal, rozmyslete si to, tady jde o obrovskou sumu! Rozmyslete si to!“ No a tak se automobilový svět rozhodl jít…

A na jejich cestě převládá ona Temná strana. Ano, z jednoho úhlu pohledu je to až trýznivé, z pohledu druhého je třeba najít pochopení. Automobilky vyrábí to, po čem je poptávka. A onu poptávku tvoříme my…

Tak jsem tedy zamáčkl slzu a zjistil jsem, že vidím světlo na konci tunelu, sice asi to úplně poslední, ale vidím! Rozsvítilo se v roce 2015 na autosalonu v Ženevě a nyní je na prodej v Londýně, jmenuje se Ferrari Berlinetta Lusso a na svědomí ji má v roce 2008 oživená Carrozzeria Touring Superleggera! Podle mého názoru nejkrásnější novodobé Ferrari, které právoplatně a hrdě nese podpis svého designového studia.


Ferrari Berlinetta Lusso Touring Superleggera, zdroj: www.classicdriver.com

Carrozzeria Touring Superleggera byla původně založena v roce 1925 v Miláně a pokud se vám její název zdá povědomý, tak mi věřte, že k jejímu spojení s Ferrari došlo mnohem dříve. Konkrétně u modelu 166 MM pro závod Mille Miglia z roku 1948. Křivky tohoto vozu byly označovány jako jedny z nejcharizmatičtějších své doby. Jeho charakteristická mříž chladiče inspirovala mnoho dalších modelů až do současnosti.


Ferrari Berlinetta Lusso Touring Superleggera, zdroj: www.classicdriver.com

Její jméno je dále spojeno s dalšími legendami jako Maserati 3500 GT nebo Aston Martin, kde došlo k širší spolupráci, konstrukční řešení Superleggera se totiž objevilo u modelu DB4 a dále bondovských DB5 a DB6.

Její činnost pohřbily změny ve výrobě karoserií, jiná technologie a proto i když nemusela vyhlásit bankrot, ukončila veškerou výrobu v roce 1966, aby mohla být v onom roce 2008 vzkříšena skupinou soukromých investorů a v roce 2013 představit světu další kus krásy a to Alfa Romeo Disco Volante, které vzniklo na základu 8C Competizione.


Ferrari Berlinetta Lusso Touring Superleggera, zdroj: www.classicdriver.com

Šéf designu Louis de Fabribeckers na začátku projektu prohlásil: „Není potřeba cokoliv skrývat a zároveň přehánět!“ To se mi líbí… „Budeme se držet naší tradiční a jedinečné filozofie, kterou pro Touring definuje dokonalá vyváženost objemu, proporcí a křivek.“ Mmm, nádhera… „Zároveň pro nás neexistuje nic jako seznam výbavy a doplňků, individuální vkus našich zákazníků určí naši cestu.“ Jsem dojat…


Ferrari Berlinetta Lusso Touring Superleggera, zdroj: www.classicdriver.com

Jako perfektní základ pro naplnění této filozofie posloužilo Ferrari F12 Berlinetta. Základem je myšleno cokoliv mechanického, dále elektronika a pohonné ústrojí, takže si zachovává vše podstatné z jednoho z nejlepších superaut historie. Byla by skutečně škoda, aby přišlo o tradiční, nádherně znějící dvanáctiválec o objemu 6.3 litru, který generuje výkon 740 koní…


Ferrari Berlinetta Lusso Touring Superleggera, zdroj: www.classicdriver.com

Dokonce se jim podařilo o něco málo snížit hmotnost karoserie díky použití některých dílů z uhlíkových vláken a posílit tak i tuhost o 20%. Tím však výčet podobností s F12 končí, zbytek už je ruční práce za použití původních metod pro práci s hliníkovými díly karoserie.


Ferrari Berlinetta Lusso Touring Superleggera, zdroj: www.jalopnik.com

Takto dovolili u Touring Superleggera vzniknout pouhým 5 kusům. Takže pokud jste byli mezi těmi šťastnými, stačila vám vaše F12, následně 5000 hodin lidské práce a vaše jedinečné Ferrari mohlo být na světě. Jejich tvar určila lidská ruka, žádný počítač ani jiný stroj totiž nemůže vytvořit něco tak krásného, inspirace u modelu 166 MM je patrná a vzdává mu tak poctu, stejně jako zde můžeme registrovat tradiční Touring linie…

Spojení těchto dvou významných jmen tedy opět vedlo ke stvoření úžasné legendy, která jako jedna z posledních vznikla dílem skutečného umění a tradičních přístupů. Tento konkrétní kus je navíc jako jediný lakován do odstínu Grigio Mistico, což je přesně ta barva, kterou na Ferrari miluji, doplněn je o úchvatný dvoubarevný interiér v béžové a hnědé, tedy barvách Terra de Siena.

Díky, že stále vzniká taková krása!