Sci-fi z futuristické betonové džungle. Střílečka Borderlands 3 znovu baví
Pokračování populární série to má pořád v sobě. Jde o stylovou videohru postavenou na specifickém humoru a zábavné akci.
Hra Borderlands byla svého času tak originální, že se rychle zařadila do elitního klubu jasně rozpoznatelných videoher, které můžou mít jen svá pokračování nebo sprosté napodobeniny, nic mezi. Dvojka přesně podle hesla „větší a lepší“ přinesla vyladěnou hratelnost, vybrousila do krásy herní svět a přinesla zábavné postavy a příběh, takže se na Borderlands nabalili další hráči a vznikla dost specifická komunita, která dodnes nedá na značku dopustit. Nedávno mi dokonce kámoš psal, že má v Borderlands nahráno přes 700 hodin, to jde podle mě pouze, když hru upřímně milujete, takže klobouk dolů před tvůrci.
Není proto divu, že oznámení třetího dílu vyvolalo nadšené reakce. Byly ale na místě? Je trojka zase větší a lepší? Ano i ne. Zůstaly základní pilíře, kvůli kterým jsou Borderlands populární. Báječná stylizace hozená do komiksového sci-fi je zase o něco dotaženější. Pořád je na co koukat, čím se kochat, co sledovat. Úvodní lokace Pandora mě sice moc nebavila, je vidět, že slouží hlavně jako tutorial na rozjezd, ale z další planety Promethea mi spadla čelist. Futuristická betonová džungle hypnotizovala neony na každém rohu do takové míry, že mě přestřelky vlastně až rušily od koukání se po světě.
Ruku v ruce s komiksovou stylizací jde i humor. Je vlastně stále stejný, parodicky cool a fekální, ale najdou se i nadčasové momenty. Hláška hlavních záporáků (sourozenců kombinujících youtubery s despotickými vůdci) „Don’t forget to like, follow and obey!“ má potenciál překročit hranice světa Borderlands podobně, jako z Bioshocku vykročilo heslo „No gods or kings, only man.“ A když už se zrovna nehláškuje, vždycky přijde nějaký němý gag typu poklad v toitoice.
U stříleček je samozřejmě stěžejní akce a tady se opět Borderlands 3 drží svého know-how, které se nedá popsat jinak, než že každá přestřelka je takový malý ohňostroj. Střelba je tady superzábavná! Může za to hlavně fakt, že Borderlands 3 nabízí pravděpodobně nejširší škálu zbraní v historii střileček. Podle vývojářů je zde několik tisíc pistolí, pušek, brokovnic, granátů, sniperek a dalšího palebného arzenálu. Já tomu číslu věřím.
Každá zbraň se chová jinak, má odlišné statistiky a díky tomu se pravděpodobně nestane, že dva hráči ve hře budou mít v inventáři stejné pušky. Jasně, většina rozdílů tkví v detailech či desetinných čárkách, i tak mě ale stále bavilo během hraní zbraně průběžně odhazovat a sbírat nové jen abych si vyzkoušel, z čeho to do mě před chvílí nepřítel pral. Borderlands 3 jsou looter shooter a ten stojí na neustálém točení vybavení, což se tady povedlo na výbornou.
Co se nepovedlo, je řada malých detailů, které ve výsledku hraní trochu brzdí. Umělá inteligence se moc nevytáhla, občas se stává, že v přestřelce se šesti nepřáteli si hlídáte tak dva, protože zbytek pobíhá okolo z krytu do krytu. Občas jsem se nemohl zbavit dojmu, že nad některými prvky vývojáři vůbec nepřemýšleli. Třeba střídání denních cyklů. Dá se samozřejmě namítnout, že vesmír je veliký a ne všude je den stejný jako na Zemi, ale když máte pětiminutovou přestřelku na jednom plácku, během které se vám nad hlavou dvakrát protočí den a noc, tak to prostě vypadá divně.
Nevím, jak je to na ostatních platformách, ale na PS4 Pro jsem se potýkal s pomalým vykreslování, lehkým poklesem framerate mimo akci(!) při dialozích NPC a některé věci působí vůbec nedodělaně, například místo dveří jsou často černé obdélníky. Když z nich vychází postavy, vypadá to, jako kdyby právě prošly dimenzní bránou. Borderlands 3 zkrátka působí, že vyšly o pár týdnů dřív.
Jsou to však detaily, které mají minimální dopad na to nejdůležitější – hratelnost. Ta je i ve třetím díle excelentní. Akce je velezábavná a hra potrápí i na jednodušší obtížnost. I souboje s bossy dají solidně zabrat, už toho prvního jsem dal až na čtvrtý pokus. Z hlediska lore pak třetí díl značku Borderlands rozšiřuje o nové světy i postavy, takže zarytým fandům přináší novinky navzdory tomu, že herně se nové Borderlands prakticky nezměnily. A to je vlastně dobře.