Luxus a vytříbený materiál. Tohle jsou nejkrásnější automobilové interiéry
O designu automobilových karoserií zde již bylo napsáno mnoho. Jsou uměleckým obalem funkčních soch, které ale ovládáme zevnitř. Interiér automobilu je observatoří a velínem zároveň, měl by nás zde doprovázet pocit luxusu, přítomnost vytříbených materiálů a příjemných vůní. Ano, možná kdysi… Proto se nyní pojďme podívat na 12 mých nejmilovanějších interiérů a palubních desek z dob automobilové zlaté éry.
Ozve se plastové cvaknutí, skrze otevřené dveře o lehkosti bambusové tyče se line pach levných plastů, lepidel a pseudokůže. Sedadla pohodlím připomínají školní lavici, všude záplava laciné imitace dřevěného obložení. Stlačením jakéhosi tlačítka se probudí k životu downsizingem postižený dehtový agregát, ozve se symfonie různého klepání a chrochtání, kterou se úspěšně snaží utlumit nálož dalších plastů a odhlučňovacích prvků. Necítíme se tady příliš dobře. Náš vnitřní zmatek jen umocňují gesty ovládané obrazovky, miliarda tlačítek a různých asistentů. Sedíme v údajném výkvětu moderního automobilového průmyslu a nelíbí se nám to, nedaří se nám uvolnit a zmocňuje se nás čím dál tím větší touha tento podivný prostor opustit. Realita dnešních dnů.
V představách se tedy vraťme do minulého století. Vzpomínám nyní na automobilové skvosty, jejich úchvatné interiéry a vysokou kvalitu dílenského zpracování i těch nejmenších detailů. Opravdová kůže, opravdové dřevo, místa pro cestující připomínající posezení v luxusním obývacím pokoji, plody ruční práce, analogové ovládací prvky a pocit přímého spojení s vozidlem. Hořce chápu, že něco takového dnes není možné, doba se změnila, pouze pár vyvolených automobilek si může dovolit udržení těchto standardů. Otázkou také je, jestli něco takového vůbec kupní síla chce a požaduje. Razantně se podle mě změnilo vnímání a účel automobilů…
Dobu a směřování průmyslu asi těžko ovlivníme. Nechci říct, že dnes vůbec nevznikají zajímavá a v rámci možností kvalitní auta. Ale asi se shodneme na tom, že ta klasická, vyrobená naposledy v 90. letech vyzařují daleko více emocí. Jako by měla v sobě něco těžko popsatelného a tajemného, co nás k nim přitahuje a nutí je vnímat trochu jinak. Stejně tak je na tom pocit z jejich řízení a celkový dojem z pojetí kvality. A na pocity uvnitř auta se nyní zaměříme.
Důkaz místo slibů a důvod tohoto mého žalozpěvu. V dubnu jsem měl možnost otestovat nové BMW M850i xDrive. Bylo dobré, nemá špatný motor a jízdní vlastnosti jsou přesně takové jaké jsem očekával. Interiér poplatný době, levný plast střídá levný plast. Tolik k recenzi nové osmičky.
BMW M850i xDrive, zdroj www.bmwlifem.blogspot.com
BMW M850i xDrive, zdroj www.bmwblog.com
Na konci června jsem měl pro změnu možnost korzovat pod rouškou noci jeho předchůdcem vyráběným v dobách, kdy bavorák byl ještě bavorák. Bavíme se o slavném BMW 850CSi a tento konkrétní kus byl z přelomu roku 1996 a 1997, kdy končila produkce varianty CSi. Měl jsem možnost porovnat, jak moc si BMW dalo záležet na epochálním návratu tohoto modelu…
Mnichovští, styďte se!!!
Klasická osmička byla ve své době modlou, designovou ikonou, nositelem pokroku, něčím absolutně výjimečným a tak vytříbeným, že dnes stále budí přemíry respektu a úžasu. A o tom to přesně je! Tam se někde skrýval onen tajemný parametr, který dělá z aut legendy. Její sametový dvanáctiválec, úžasná karoserie nadčasových tvarů, mrkačky, prostorný interiér (který jsem také u nové osmy postrádal!) , tak konzervativní a kvalitně zpracovaný, že snad nevyjde z módy nikdy. Žádné vrzání, žádné pazvuky, ticho jak v kostele . A to pomíjím prvky výbavy, které ještě ani dnes nejsou úplně běžné u vyšších konfigurací mnohých značek! Celá tato kompozice vám dodá tak úžasný pocit, že prostě zapomínáte na novou osmičku a i ze spaní voláte po klasice.
BMW 850CSi, zdroj: www.petrolicious.com
Proto nyní vyslyšíme toto volání a vrátíme se zpět do časů vůní přírodních materiálů doprovázených jemnou esencí provozních kapalin. Opět se dotkneme skutečného lakovaného dřeva a usedneme do té nejlepší kůže, otočíme klíčkem a za zvukového doprovodu kultovních motorů se necháme hýčkat mými 12 nejoblíbenějšími interiéry legendárních klasických automobilů!
Velká Británie
Velká británie je zemí, kde vznikaly vždy opravdové automobilové skvosty těch nejvyšších kvalit. Osobně považuji britské interiéry za nejkrásnější. Mají v sobě všechno. Jejich vzhled dává na vědomí, že sedíte v luxusním salónku, ty nejkvalitnější materiály vás ujistí, že i vy jste aristokratem, který vládne všemu živému i neživému.
1986 Aston Martin Lagonda II
Aston Martin Lagonda. Za mě to nejkrásnější a nejzajímavější, co se kdy v Newport Pagnell vyrobilo. Kosmický koráb, technologický milník, který v ropné krizi otevřel digitální brány automobilových přístrojů. Při pohledu na interiér Lagondy se i dnes tají dech.
Aston Martin Lagonda, zdroj www.drive-my.com
2000 Aston Martin V600 Vantage Le Mans
Poslední ručně vyráběný model držící zároveň titul nejrychlejšího sériového vozu své doby na planetě. Jestli má nějak vypadat dokonalá kombinace síly a luxusu, tak právě takto!
Aton Martin V600 Vantage Le Mans, zdorj www.bonhams.com
1996 Rolls Royce Corniche IV
Povoz aristokratů, při jehož řízení se před ostatními lordy společensky neznemožníte na rozdíl od modelů se čtyřmi dveřmi. Pohodlně se usaďte to Connolly kůže, vyrážíme se staženou střechou do Crewe.
Rolls Royce Corniche, zdroj: www.en.wheelsage.org
1977 Lotus Esprit S1
Jmenuji se Bond, James Bond. Auto, které se objevilo v bondovce Špion, který mě miloval. První generace tohoto nádherného klínovitého sportovního vozu z pera Giugiara, následník Lotusu Europa. Za mě jeden z nejkrásnějších interiérů sportovního vozu.
Lotus Esprit, zdroj: www.hagerty.com
Itálie
Itálie = Mekka designu a platí to i pro interiéry. Jestli není spolehlivá technika silnou stránkou italských vozů, tak schopnost budit emoce, vášně a hýčkat posádku luxusem rozhodně ano!
1972 Lamborghini Espada II
Rolls Royce ze Sant’ Agaty, takto se přezdívá Espadě. Má charakter prostorného grand turisma, ale srdce, které v ní bije, pochází z prvního supersportu historie – Miury. Můj milovaný vůz s nádherným interiérem.
Lamborghini Espada, zdroj: www.classicdriver.com
1979 Maserati Quatroporte 3. Serie
Jestli mě dlouhodobě fascinuje interiér nějakého vozu tak právě třetí generace Maserati Quatroporte. Ty sedačky… Pokud ve mě něco evokuje pocit absolutního komfortu, tak právě toto..
Maserati Quatroporte, zdroj: www.rmsothebys.com
1993 Bugatti EB 110
Legenda. Dokonalé auto, za jehož zrozením stojí obrovské nadšení, touha a entusiasmus. Málo který model automobilky se může pochlubit takovým záklusím svého vzniku a bohužel také tak hořkým a smutným koncem. Italský legendární supersport, technický unikát, který uvnitř oplývá luxusem, kůží a dřevem…
Bugatti EB110, zdroj: www.girardo.com
1994 Ferrari 456 GT
Jeden z mých nejoblíbenějších modelů Ferrari všech dob. Mezitím, co všichni obdivovali ostatní a veřejně více známé modely této značky, na mé polici již od dětství parkovala 456 GT. 12 válců, sportovní charakter zabalený v luxusním a konzervativním kabátě. A ta řadící páka…
Ferrari 456 GT, zdroj: www.rmsothebys.com
1988 Lancia Thema I 8.32
Zlatá éra Lancie, kultovní model, vlajková loď, která v sobě ukrývá osmiválec z Ferrari. Její interiér, je prostě… Doplňte sami.
Lancia Thema, zdroj: www.modernclassicsautomotive.com
Francie
Francie, která dala lidem první sériový automobil s náhonem na přední nápravu, kolébka hydropneumatických podvozků a symbol velmi komfortních vozů. Jestli zde najdeme krásu v interiéru, tak právě u těchto dvou vybraných vozů…
1965 Facel Vega Facel II
Automobilka Facel Vega zaplnila díru na trhu, kdy ve Francii ty nejvyšší společenské vrstvy volali po luxusních vozech, kterých byl tehdy nedostatek. Pokud byl tedy model Facel II určený pro nejvyšší z nejvyšších, muselo se to zákonitě promítnout i v interiéru…
Facel Vega, zdroj: www.classicdriver.com
1979 Citroën CX Prestige
Bohyně postavená na hydropneumatickém podvozku, nástupce legendárního modelu DS. Na místě řidiče si připadáte jako na palubě vesmírné lodi, vzadu pak můžete bez problémů tančit valčík!
Citroën CX, zdroj: www.drive-my.com
USA
Amerika dala automobilovému průmyslu spoustu inovací a technických řešení.I když nejsem fanouškem těchto vozů, najdeme i zde pár skvostů. Jde sice o jehly v kupce sena, ale existují. Paradoxně, jestli interiéry i třeba běžných vozů působí luxusně a pohodlně, tak právě v Americe. Nebo aspoň kdysi. U vrcholných modelů je to pak samozřejmostí. Zkrátka a dobře, pokud cestujete dlouhé míle po rovných cestách, musíte mít potřebný komfort.
1993 Cadillac Allante
Jedním z mála amerických vozů, který si získal mé sympatie, je jednoznačně Cadillac Allante. Netajím se tím, že hlavně díky jeho italské karoserii od Pinifariny. Je krásný nejen zvenku…
Cadillac Allante, zdroj: www.hagerty.com
Cadillac Allante, zdroj: www.cadillaccasrhouston.com
Japonsko
Svébytný automobilový svět, žijící svým vlastním životem, známý spíše pro sportovní a menší vozy. I zde ovšem najdeme majáky luxusu, které si vyžadují pozornost a obdiv.
1997 Toyota Century
Jestli nějaký japonský vůz dokáže navodit opravdu císařskou náladu a atmosféru tak Toyota Century. Tato limuzína, pohybující se tichostí a lehkostí geishy je absolutním vrcholem automobilové produkce v Japonsku. Jestli hledáte při cestování zen, najdete ho právě v jejím interiéru.
Toyota Century, zdroj: www.topcarrating.com