Joker

Jokerova dekadence v sobě zrcadlí módní trendy 70. i 80. let

Markantní módní oblek s živoucími a mírně agresivními barvami, který v sobě odráží komplexní historii nejslavnějšího komiksového šílence. Kostým pro filmového Jokera v podání Joaquina Phoenixe vytvořil oscarový designer Mark Bridges.

Gothamské bezčasí ukotvuje v traileru zmiňované chladné a špinavé architektonické zátiší, ale také strohý a minimalistický costume design Jokerova charakteru. Vnitřní šílenost maniaka postupně vychází na povrch v podobě kostýmních detailů, které reprezentují společenskou rozervanost a sociální zázemí.

Pro Jokera je kostymní stereotypizace symbolickým prvkem natolik, že jeho vývoj by vydal na nejednu sociologicko-psychologickou analýzu. Kombinace módních přístupů k vytváření dokonalého obrazu Jokera na plátně je naplněna i v roli Joaquinova převlečení. Jeho postava Arthura se posouvá od minimalistického oblečení (jednoduchý bomber, basic zašedlá košile, široké kalhoty jako pozůstatek 70. let 20. století) reprezentujícího muže nižší třídy New Yorku (Gothamu) počátku 80. let až k pohádkové stylizaci klauna.



Z tradičního pojetí pouličního baviče v tweedovém saku s květinovou broží se po vzoru společenského úpadku a psychického rozkladu charakteru mění i detaily kostýmu – směřují vstříc dokonalosti dekadentních linií haute couture (propracovanému krejčovství reprezentovaném vysoce kvalitním módním řemeslem). 

Kostýmní provedení Jokera ve filmu v rámci svého dvacetiletého vývoje ušlo dlouhou cestu – od jisté divadelní nadsázky spojené s vizáží Jacka Nicholsona (Burtonův Batman z roku 1989) až po špinavou živočišnost připomínající design proslulého britského návrháře Alexandra McQueena (Nolanův The Dark Knight z roku 2008).

Costume designer aktuálního filmu Mark Bridges volí zlatou střední cestu. Vyhýbá se sice klasickému barevnému spektru jednotlivých částí oděvu, které jsou Jokerovi z podstaty vlastní, přesto ale Phoenixe odívá do markantního módního obleku s živoucími a mírně agresivními barvami, které září historií komiksového blázna.


Byť je production design filmu zasazen do roku 1981, oblek Jokera ještě silně odkazuje na retro sedmdesátky, které se nesly právě v duchu rozšířených kalhot, karmínových a okrových barev, ostrých límců a širokých klopen se špičkou, tedy tzv. peaked lapel.


Zrcadlení módních trendů v kostýmu Jokera se nelze divit. Bridges je Oscarem a BAFTou oceněný „filmový návrhář“, který dokáže kreativně vytvářet vytříbený vkus Woodcock haute couture (designerské studio hlavní postavy z vizuální slasti Phantom Thread) anebo se rovnou ponořit do nadčasových designových klasik zosobňujících Zlatý Hollywood (The Artist).



Jokerova duševní rozervanost je symbolicky podtržena vizuálním provedením traileru a ve finálním momentu dotažena k reprezentaci absolutní psychické destrukce oscilující na pomezí přemýšlivého exhibicionisty a absolutního krále komedie.



Z uhlazeného a až nevinně milého klauna se stává zkušená ikona podsvětí. Jokerova sebevědomá stylizace dokazuje proměnu komplikovaného charakteru a velká růže na límci pestrobarevného saka v závěru traileru spíš začíná nahánět strach.