SGS 500 Gullwing, zdroj: www.1000sel.com

Čím se jezdilo v osmdesátkách? Připrav se na metavkus, disco a 1000 SEL

Osmdesátky. Pro některé údaj na časové ose, pro mě samostatná planeta, jejíž atmosféra byla plná skvělosti a svobody. Tvořila se inovativní hudba i móda, ve vzduchu voněla radost z růstu ekonomiky, která se zotavila z ropné krize. Mimo jiné v tomto období vznikaly podobně vkusné projekty jako Mercedes-Benz 1000 SEL. Byly natolik unikátní, že povýšily do úrovně metavkusu, úrovně vkusnosti definované samotným Maršálem Nebes – Filipem Turkem!

27. červenec 2019 17:39:06

Vítejte zpět v osmdesátkách! Aby vám byl doručen komplexní prožitek z této exkurze do minulosti a mohli jste plnými doušky nasát esence Jonáctví, bude vás v článku doprovázet dobová hudba. Mé jméno je Hans Lübke, jsem majitelem několika mnichovských strip barů, diskoték a milovník všeho dobrého, co tato doba přináší. Račte se usadit do zlatých sedaček mého SGS 500 Gullwing, doplním vám sklenici s vychlazeným šampaňským, startujeme, výlet právě začíná!

Dovolte, abych vám představil část svého vozového parku. Jsem absolutně oddán němectví, takže čekejte pouze pravověrné skvosty. Spokojím se jen s tím nejlepším, takže preferuji jen ty nejvyšší modely stuttgartského výrobce, miluji tedy model 600 Grosser (W100), je v něm dost místa pro mne i má děvčata, jeho obsah 6.9 litru a osm válců mi velmi imponuje a dokáže rovněž zajistit potřebnou jízdní dynamiku i komfort. Mercedes-Benz jej bohužel v roce 1981 přestal vyrábět, takže jsem řešil problém, za co utratit desítky či stovky tisíc německých marek a neslevit ze svých standardů, ba naopak, cítil jsem potřebu se posunout dál, dát maximální průchod auře pornokrále a pořídit si něco poplatného době, mému životnímu stylu a image.


Mercedes-Benz 600 Grosser, zdroj: en.wheelsage.org

Nový vrcholný model Mercedesu s továrním označením W126 byl pro mne trochu zklamáním, jeho největší motor měl obsah jen 5.6 litru a rozhodně nedosahoval tak opulentních rozměrů, jeho délka byla pouze 5160 mm v prodloužené verzi (SEL) a já byl u Grosseru zvyklý na 6240 mm. Na můj vkus zemřel i velmi nízký počet zvířat pro výrobu jeho koženého interiéru. Ano, je sice pravdou, že jeho výbava obsahovala proti předchůdci více moderní techniky a přístrojů, jenže já nechtěl od nového Mercedesu víc, ale NEJVÍC! Neměl jsem na výběr a tak jsem si nový prodloužený 560 SEL (W126) pokoupil za nějakých 120 000 německých marek.


Mercedes-Benz 560 SEL, zdroj: www.carpixel.net

Když jsem tak jednou v brzkých ranních hodinách po proflámované noci seděl už skoro sám ve svém klubu, znuděně dopíjel desátou láhev šampaňského a pozoroval stále se zvětšující mokrý flek na svých bílých sametových kalhotech od slz zmaru a neštěstí z bezradné situace, jak dodat novému 560 SEL potřebný šmrnc a prvky ještě většího luxusu, poklepal mi na rameno můj dobrý kamarád z HamburguChris Hahn a povídá: „Hansi, kamaráde, nemůžu tě nechat takhle trpět. Máme společně s Peterem Engelem kousek za Hamburgem firmu, říkáme si Styling Garage. Neboj se, něco s tím Mercedesem provedeme!“ Můj výraz v tváři náhle pookřál, říkal jsem si, že by to byla hezká představa…

Poté, co jsem se odpoledne probral z bublinkového deliria a konečně jsem začal rozeznávat barvy, tvary a zvuky, vzpomněl jsem si z onoho večera na jedinou věc – Chrise. Vytočil jsem jeho číslo a po ujištění, že si nedělal legraci, přijímám pozvání do dílny Styling Garage, voskuji knír, startuji 560tku, do přehrávače zasouvám kazetu s nejnovějšími disco hity a razím směr Hamburg.

Při příjezdu do dílny mě už vítali Chris s Peterem a začali mě rovnou zasypávat návrhy, co by mohli s mým autem provést. Bez peněz do dílny nelez a tak jsem z kapes sametového saka začal vytahovat štosy marek a říkám: „Pánové, máte neomezený rozpočet a volnou ruku, chci, aby to bylo pornoauto, ze kterého zvlhne nejeden kočičák! A tak se dali do práce…

Projekt nazvali 1000 SGS, protože měl Mercedes problém s přílišnou podobností továrního označení s Chrisovým návrhem na 1000 SEL (1000 zní zkrátka lépe než 500). Tento projekt zahrnoval úpravy jako: přečalounění do jiné kůže v možných i nemožných barvách, koženou palubovku, hedvábné záclonky, instalaci video přehrávače, několika CRT obrazovek, minibaru, hodin Cartier, špičkového audia Nakamichi, Clarion či Pioneer, doplňkové elektroniky, dekorací ve zlatě, oddělených elektricky ovládaných zadních sedadel, panelu s klimatizovanou přihrádkou na mé oblíbené šampaňské. Zvenku pak instalovali nový bodykit, kapotu, kola, světla, prodloužili rozvor atd. Nikdy neexistoval přesně daný seznam toho, čím se dalo klasické sériové auto vylepšit, dokud jsem vytahoval marky z kapes, pánové přidávali, cokoliv jsem chtěl…


SGS 1000, zdroj: www.1000sel.com

A protože se tyto úpravy staly velmi populární, nezůstal jsem sám jako jediný zákazník Styling Garage. Na základu W126 vznikaly další skvosty:


SGS 1000, zdroj: www.1000sel.com

Stejně jako různé provedení interiéru od dalších úpravců:


Interiéry 1000 SEL, zdroj: www.1000sel.com

Protože jsem myslel i na cesty, kdy budu sám korzovat po Mnichově a svých podnicích, nebo jen s jednou striptérkou výletovat po okolí Bavorska, pokoupil jsem ještě pár Mercedesů 500 SEC, což byla opět vlajková loď s 5 litrovým osmiválcem, ale s karoserií kupé. Seznam úprav mohl vypadat stejně až na jednu položku – dveře. Protože mimo jiné miluji model 300 SL Gullwing s dveřmi otevírajícími se nahoru, upravili mi pánové takto i mou novou SECačku. Abychom jí dodali nezaměnitelný vzhled i zevnitř, vymyslel jsem si čalounění interiéru ve zlaté barvě, řadící páku ve tvaru orlí hlavy a celkově spoustu doplňků ve zlatě. Divíte se mi? Zlato mám prostě rád, je to hezký kus kovu… Mým dalším vozem tedy byl SGS 500 Gullwing.


SGS 500 Gullwing, zdroj: www.1000sel.com

Další verze později vzniklých upravených SEC (W126):


1000 SEC, zdroj: www.1000sel.com

Říká vám něco Gemballa? Povím vám, jak to celé vzniklo… To jsme se jednoho večera v dílně s Chrisem a Peterem bavili zlacením masky chladiče a dalších dílů mého druhého 1000 SGS 24 karátovým zlatem, hrozně jsme u toho pili, ale při našem tempu stihlo šampaňské brzy dojít a o slovo se hlásil i hlad. Tak zavolal Chris kamarádovi Uwemu, ať se za námi staví a vezme něco k jídlu a pití. Dorazil za chvíli s přesností nám Němcům vlastní, mysleli jsme, že přijede sám, ale ten blázen s sebou vzal ještě nějaké kurvy. S prázdnou taky nepřijel, rozkaz vyplnil na jedničku. Kufr měl plný chlastu a chlebíčků. No, do rána jsme měli co dělat… Uwemu se hrozně líbily naše nápady a tak se někdy v roce 1981 rozhodl dělat něco podobného hlavně s Porsche, ale i dalšími německými automobilkami:


Gemballa Avalanche, zdroj: www.1000sel.com

Byla to skvělá doba, tehdy šlo snad úplně všechno a poptávka byla obrovská. Mezi zákazníky úpravců patřili mimo mě třeba boháči z arabského světa a americké filmové hvězdy jako Eddie Murphy. Kluci ze Styling Garage nebyli tedy jediní, kteří se živili úpravami prémiových značek. Mezi další firmy se řadili třeba Robert Jankel Design, zmíněný Uwe Gemballa, dále pak ABC Exclusive, Glenfrome, Koenig-Specials, Lorinser, Strosek, Sbarro atd.

Každý, kdo chtěl od série něco víc, si mohl přijít na své a dokud bylo čím platit, úpravci se nezastavili. Každý si vkus definoval po svém, poslouchali jsme skvělou hudbu, nasávali nespoutanost a hektolitry alkoholu, celé noci jsme trávili v klubech tancem a pak pozorovali, jak si na toaletách holky měří velikost kočičáků a bobřích porostů v kalhotkách, která ho má větší… Ta doba měla něco do sebe a rád si na ni vzpomenu. Bylo to prostě jiné, než jak to máte teď vy v tom 21. století. Tohle byl tedy příběh mých oblíbených aut a celkově osmdesátkové doby. Málo z těch klenotů, které se tehdy vytvořily, přežívá dodnes. Spoustu z nich pohltil prach, písek, čas i neodborné a destruktivní činění jejich dalších majitelů. Uwe už také není mezi námi, asi těch kurev, chlastu a chlebíčků bylo přespříliš. Nevím. Zeptal bych se toho vašeho Káčka…

Váš Hans.

Postava Hanse v tomto článku je samozřejmě smyšlená, stejně jako mohou být účelově zkreslené některé souvislosti a technické údaje. Pro naprostou technickou přesnost doporučuji navštívit skvělý web www.1000sel.com, který nepojednává jen o upravených Mercedesch, ale i o dalších značkách a projektech, nebo vyhledávat klíčový výraz 1000 SEL či kupé 1000 SEC, což je souhrnné označení pro takto upravené Mercedesy na platformě W126. V žádném případě nejde o tovární označení od Mercedes-Benz! Takže na oficiálních stránkách nic nenaleznete.